MULTIMEDIA IMMERSIVE



·         Sejarah Multimedia Immersive bermula dengan konsep Virtual Reality. Pada akhir 1960an, keinginan saintis komputer dan seniman adalah mencipta, digital buatan “hamper kepada yang sebenar”, pengalaman melalui Multimedia Interaktif.
       
      Ini dikenali sebagai Virtual Reality. Virtual Reality, hari ini adalah komputer yang mencipta persekitaran yang pengguna boleh mengalami melalui pancaindera penglihatan, pendengaran dan sentuhan.
·         Ia adalah gabungan elemen-elemen multimedia dan interaktiviti di Virtual reality.

Contoh Multimedia Immersive

Pendidikan

·         Pendidikan di peringkat tinggi seperti di universiti boleh mengaplikasikan konsep multimedia immersive. Mahasiswa perubatan saat ini boleh melakukan operasi bedah pada pesakit secara virtual. Hal ini meningkatkan pembelajaran kerana amalan ini membolehkan pelajar secara bebas melakukan banyak operasi tanpa risiko.



Perniagaan

·         Dunia multimedia memberi ruang yang luas dalam aspek perniagaan. Kita boleh melihat contoh yang terkini di dalam bidang pelancongan. Penonton boleh merasai suasana persekitaran sebenar melalui alam siber atau secara virtual. Melalui navigasi yang disediakan penonton boleh memilih persekitaran yang dikehendaki.
·         Bidang ini memberi kesan yang besar kepada perniagaan hotel dan hartanah. Ia akan berkembang dengan sendiri hasil dari perkembangan yang menakjubkan dalam bidang multimedia



Hiburan

·         Video game seperti Star Wars, Ages of Empire II, Worldwide Soccer Manager dan The SIM2 membawa para pemainnya untuk mengambil peranan yang berbeza dan hidup dalam persekitaran yang berbeza dan gaya hidup.
·         Aplikasi popular lain adalah “Playstation3”. “Playstation3” adalah tempat di mana pengguna menjadi penduduk di dunia virtual 3D. Dunia maya ini memiliki penduduk sendiri, kegiatan sosial dan virtual tanah di mana warga masyarakat dapat hidup sendiri.









Categories:

Leave a Reply


-------------

KOLEKSI VIDEO

  • Animator vs. Animation II
  • Pengetahuan Asas Adobe Photoshop

KOLEKSI PERMAINAN

  • PERMAINAN MINGGU INI
  • Mario Forever Flash
  • Restaurant Business

POPULAR POSTS

KOLEKSI PERISIAN

  • Download Adobe Photoshop CS5/CS6 portable 2010

MENGENAI BLOG

Blog ini mengandungi pelbagai aktiviti mengenai tajuk multimedia ICT Tingkatan 4. Tidak ketinggalan juga contoh-contoh soalan peperiksaan yang boleh dimuat turun