PENYUNTING WEB


Penyunting Web (Web Editor)

           Web editor adalah program yang anda gunakan untuk membuat laman Web. Hal ini dapat sesuatu yang sederhana seperti editor teks yang datang  dengan  operasi  sistem anda. Hal ini dapat  sesuatu yang sederhana seperti editor teks. Dapat juga menjadi sesuatu yang mencipta halaman Web sebagai titik anda dan klik.

           Sebuah laman Web yang ditulis dalam Hypertext Markup Language (HTML) yang merupakan seperangkat “markup” symbol dimasukkan ke dalam sebuah fail untuk dipaparkan pada World Wide Web (WWW)browser.

      Editor Berasaskan Text

           Penyunting Web berasaskan teks adalah editor asas di mana anda bekerja dengan Hypertext Markup Language (HTML) tag untuk membuat laman Web. Hal ini boleh digunakan untuk menukar kod sumber  HTML. Menggunakan web berasaskan teks editor mengharuskan anda untuk memilih pengetahuan HTML untuk memulakan.

v          Editor WYSIWYG

            WYSIWYG adalah singkatan dari apa yang anda lihat adalah apa yang anda dapatkan. (What you See Is What You Get). WYSIWYG editor web menyediakan antara muka pengeditan yang menunjukkan bagaimana laman akan dipaparkan dalam pelayar web.

            Dengan menggunakan editor  WYSIWYG tidak memerlukan pengetahuan HTML. Lebih mudah bagi  kebanyakan pengguna  komputer.Output yang dihasilkan oleh web page editor adalah paparan pada skrin computer. Maka, proses mencipta dan memaparkan sesuatu helaian web memerlukan dua tetingkap dibuka pada masa yang sama- satu untuk mengedit (mencipta) fail manakala yang satu lagi untuk melihat atau menguji fail tersebut.
            
            Ini bermakna apabila anda mencipta helaian-helaian web, anda akan dapati tetingkap penyunting (editor) juga dibuka. Sebagai contohnya Netscape Composer adalah web page editor dan ia dipaparkan melalui pelayar Netscape.

v         Perbezaan antara HTML Editor dengan Web Page Editor

           Suatu HTML editor membolehkan anda mencipta suatu laman web dengan memasukkan tag-tag HTML manakala suatu web page editor membolehkan anda mencipta sesuatu helaian web dengan hanya menaip dalam teks biasa dan memformatnya menggunakan ikon-ikon pada bar alatan (toolbar).

           Dengan menggunakan suatu web page editor, anda tidak nampak tag-tag HTML melainkan anda mahu melihatnya sedangkan dengan menggunakan HTML  editor, anda bukan sahaja melihatnya malahan perlu menyelitnya sendiri.

           Terdapat banyak HTML editor yang kebanyakannya boleh dimuat turun secara percuma di Internet seperti :
ü  Trellian Code Page
ü  Note Tab Lite

Web Page Editor adalah penyunting WYSIWYG. Penyunting ini menjadikan penciptaan helaian web semudah menulis surat. Anda tidak memerlukan sebarang pengetahuan pun tentang HTML.

v           Perbezaan antara Web Page Editor dengan Web Site Editor.

                     Ada dua jenis penyunting iaitu:
1. Web Page Editor- contoh : Trellian Webpage
2. Web  Site Editor- contoh  : Microsoft Frontpage dan Macromedia Dreamweaver.

Menggunakan penyunting-penyunting ini adalah murah (kebanyakannya percuma), mudah digunakan dan mempunyai ciri-ciri program seperti Frontpage, tetapi ia hanya membenarkan anda mengedit satu helaian sahaja pada satu masa.

Ciri-ciri seperti “ find and replace” teks pada banyak helaian web tidak disediakan. Sekiranya anda mengubah nama satu helaian web, anda perlu mengubah pautan pada helaian-helaian lain secara manual.

Maka dengan itu, penyunting-penyunting ini hanya sesuai untuk membuat pengeditan mudah pada satu helaian web sahaja. Apabila laman web anda telah berkembang (melebihi 20 helaian), ia bukan lagi kerja yang mudah.

Dalam situasi begini, adalah lebih baik anda menggunakan web page editor. Misalnya,andan mencipta helaian-helaian web menggunakan Trellian Webpage. Selepas disiapkan, anda boleh salin dan tampal (cut dan paste) ke dalam FrontPage dan  melengkapkan pautannya.

Categories:

Leave a Reply


-------------

KOLEKSI VIDEO

  • Animator vs. Animation II
  • Pengetahuan Asas Adobe Photoshop

KOLEKSI PERMAINAN

  • PERMAINAN MINGGU INI
  • Mario Forever Flash
  • Restaurant Business

POPULAR POSTS

KOLEKSI PERISIAN

  • Download Adobe Photoshop CS5/CS6 portable 2010

MENGENAI BLOG

Blog ini mengandungi pelbagai aktiviti mengenai tajuk multimedia ICT Tingkatan 4. Tidak ketinggalan juga contoh-contoh soalan peperiksaan yang boleh dimuat turun