PRINSIP ANTARAMUKA

Pembinaan Projek Multimedia


Objektif Pembelajaran
                      i.        Menyatakan dan mengaplikasi prinsip antaramuka pengguna dalam pembinaan projek multimedia.
                    ii.        Menyatakan peranan bagi setiap ahli dalam pasukan Pembina multimedia.
                   iii.        Menjelaskan  fasa-fasa dalam pembinaan bahan multimedia

            Prinsip Antaramuka (interface principles)

      Interaksi  manusia  komputer menyediakan input yang sangat penting di dalam rekabentuk pakej pembelajaran dan merupakan sebahagian penting daripada proses rekabentuk. Antaramuka di antara pengguna dan komputer dan boleh melibatkan perkasasan dan perisian.


                                                          Rajah : Prinsip Antaramuka Pengguna

     Antaramuka pengguna yang asas sepatutnya termasuk perkara – perkara seperti menu, tetingkap, papan kekunci, tetikus, bunyi  beep dan bunyi lain yang dihasilkan oleh komputer.

Keseragaman (Consistency)

·      Ciri-ciri seragam dalam suatu antaramuka pengguna dapat mengelakkan pengguna berasa was-was atau ragu-ragu apabila menggunakan suatu arahan atau fungsi buat pertama kali.

·      Di samping itu, ia dapat mempercepatkan interaksi. Keseragaman dalam rekabentuk antaramuka pengguna  tidak terhad kepada rekabentuk skrin semata-mata tetapi ia juga meliputi kefungsian dan pemahaman logik sistem yang dibangunkan.

     Kejelasan (Clarity)

·      kejelasan bermaksud  semua ikon atau label yang terdapat  dalam bahan multimedia dapat difahami dengan mudah. Pengguna sepatutnya jelas tentang peranan setiap ikon atau label berdasarkan maklumat yang disediakan.

·       Secara umumnya, bahan multimedia mesti mempunyai unsure kejelasan tentang setiap ikon atau label atau maklumat yang terdapat dalam paparan. Ini akan memudahkan pengguna untuk menggunakan program tersebut.

      Berkait rapat(Context)

·         Prinsip ini bermaksud, setiap bahagian atau isi kandungan mesti berkait rapat dengan tajuk atau maklumat.

·         Contohnya, penggunaan grafik, audio atau video mesti berkait rapat dengan isi kandungan yang disediakan.

      Navigasi (Navigation)

·         Navigasi adalah prinsip utama dalam multimedia interaktif. Sebagai multimedia tidak liner, pengguna sepatutnya boleh bergerak besar berdasarkan menu yang disediakan.



·         Navigasi akan menarik minat pengguna untuk memilih bahagian atau subtopik yang ingin dicapai berdasarkan kemahuan dan kebolehan mereka.

      Carian (search)

·      Setiap program multimedia seharusnya memiliki prinsip carian, iaitu pengguna dapat mencari kata kunci atau glossary. Fungsi carian ini akan memudahkan pengguna untuk mendapatkan maklumat yang jelas.

·       Program sepatutnya menyediakan prinsip ini untuk mempelbagaikan kemudahan kepada pengguna supaya pengguna lebih senang difahami.




      Pembelajaran (Learnability)

·       Program multimedia mesti menyediakan maklumat sokongan atau “help” untuk  memudahkan pengguna mencapai isi kandungan dalam  program.

·       Butang “help” akan memudahkan program berinteraksi dengan pengguna sama ada kepada pengguna baru atau yang telah berpengalaman.

      Kemudahan(Flexibility)

·       Prinsip kemudahan ini bermaksud pengguna berhak untuk mendapatkan semua kemudahan yang disediakan tanpa ada sebarang halangan.

·       Contohnya, pengguna dibenarkan untuk mencapai setiap isi pembelajaran tanpa ada syarat walau tanpa mengikut susunan kemahiran.

      Persendirian (personalisation)

·      Prinsip ini bermaksud pengguna boleh melalui proses pembelajaran secara individu tanpa perlu bantuan daripada orang lain. Pengguna boleh memilih paparan yang diingini. Proses ini dinamakan sebagai pembelajaran individu.

    PRINSIP UMUM PROGRAM MULTIMEDIA

      Mesra pengguna (user friendly)
·         Adalah perihal aturcara yang dianggap senang dipelajari dan digunakan. Antara sifat-sifatnya:
ü  Penggunaan gambar yang simple/ menarik bagi semua ikon
ü  Arahan bersuara jika pengguna tidak begitu lancer membaca.
ü  Kurang penggunaan istilah dan laras computer (computer jargon)
ü  Penggunaan ikon ‘bantuan’ dan
ü  Penyediaan peta topic

      Keinteraktifan (interactive)
·         Kebolehan pengguna bermaklum balas dengan system dan sebaliknya. Ciri-ciri:
ü  Menggunakan metafora yang content driven
ü  Dirasai seolah-olah kandungan perisian tidak habis-habis
ü  Pengumpulan data semaksimum mungkin
ü  Perekabentuk mengawal isi kandungan dan pengguna mengawal susunan persembahan

      Pendekatan Navigasi (Navigation)
·         Kaedah yang disediakan dalam perisian kursus bagi pengguna menjelajah program secara berkesan. Semasa perisian digunakan, pengguna tahu di mana ia berada. Contohnya :
ü  Butang menu utama, submenu dan submenu unik akan sentiasa wujud pada setiap skrin.
ü  Hanya butang topic dan subtopic serta submenu unik yang sedang dijelajah sahaja akan aktif supaya

Pengguna akan sentiasa tahu di mana dia berada dalam program.

Categories:

Leave a Reply


-------------

KOLEKSI VIDEO

  • Animator vs. Animation II
  • Pengetahuan Asas Adobe Photoshop

KOLEKSI PERMAINAN

  • PERMAINAN MINGGU INI
  • Mario Forever Flash
  • Restaurant Business

POPULAR POSTS

KOLEKSI PERISIAN

  • Download Adobe Photoshop CS5/CS6 portable 2010

MENGENAI BLOG

Blog ini mengandungi pelbagai aktiviti mengenai tajuk multimedia ICT Tingkatan 4. Tidak ketinggalan juga contoh-contoh soalan peperiksaan yang boleh dimuat turun